17 Mayıs 2009 Pazar

Hıfzıssıhha


Esas yazılışı hıfz-ı sıhha olan başlık yazımın, tıbbın bir dalı olduğunu biliyor muydunuz? Hıfz koruma sıhha sıhhat anlamı taşıyor ve ikisi bir araya gelerek sıhhatimizi koruma amaçlı araştırmalar yapıyor. Günümüzde oldukça geçerli bir dal. Bugünkü söylemiyle bakteriyoloji.
.
Durup dururken nerden geldi aklıma hıfzıssıha derseniz, ben de hemen uygun yanıtımı veriveririm. Çünkü ülkemizde ilk hıfzıssıhha enstitüsü tam da seksenbir yıl önce bugün kurulmuş. Çocukluğumdan beri hep duyardım da bir anlam veremezdim bu garip sözcüğe. Daha doğrusu öyleyse öyledir diye hiç araştırma gereği duymamıştım; yaptığı işi bilmeme karşın.
.
Ben yine de ısrarla kelimeye takılıp kaldım. Osmanlı döneminde yani 1840 lı yıllarda , Tıp Fakültesine Mekteb-i Tıbbiye dendiği zamanlarda branşlar; dahiliye, nisaiye, bevliye... gibi isimlerle anılırmış herhalde. Oysa günümüzde artık bu bölümler hepimizin anlayabileceği gibi Türkçe karşılıklarını buldu. Tıpta okuyan çocuğu için ''Kızım hıfzıssıhha bölümünü seçti'' diyen duydunuz mu? Onun da diğerleri gibi bir Türkçe karşılığı var: Bakteriyoloji. Peki adı geçen enstitüler sizce niye halâ bu birleşik Arapça isimle anılmayı sürdürüyorlar. Bu kelimeyi sokaktaki vatandaşa sorsak herhalde yanıtlarıyla güldürü programı yapılır.

Asoşeytıtpres ajansı gibi Hıfzıssıhha enstitüsü.

Sağlık ve huzur dileklerimle.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder